Pages

Wednesday, September 29, 2010

A Friend Who Cares




Let me be the rock to lean on



Hands to help you walk the path



Remove traces of confusion



You are in my heart.







When the morning sun rises,



I will be your humming bird



To eliminate your distress



You are in my mind.







Your sad eyes filled with tears



Let me wipe it with caring stares



And we'll look on the sunset together



You don't need to go farther.









When you feel everything is falling



let me raise you with my spirit



When pain resides in your heart



I will kiss it away with love.







When everyone is against you



I will stay and be your shield



Lift you up, be with you



I am your friend.







You are born in my heart



I will not disgrace your trust



Let me warm you with my love



Truly a friend, one who cares.


Tuesday, September 28, 2010

Si Abu Nawas


>



>(kisah ni kisah lama saja nak refresh otak korang



>balik je..)



>



>Al-Kisah tersebut lah (dalam Hikayat 1001 malam) Abu



>Nawas yang



>bijaksana dalam pemerintahan seorang Sultan di kota



>Baghdad .Sultan memang



>teringin sangat nak uji kebijaksanaan si Abu Nawas



>maka dia pun



>berpakatlah dengan Memanda Menterinya mencari idea nak



>kenakan si Abu Nawas



>tu..baginda memerintahkan sebuah kolam besar dibina



>yang memuatkan seramai 7



>orang didalamnya.Baginda memerintahkan 6 orang



>pengawalnya menyertai



>permainan yang dirancangkan.Abu Nawas diperintahkan ke



>Istana .kata



>baginda" Hai.. Abu Nawas beta ingin kamu masuk kedalam



>kolam tu bersama 6



>orang..dan menyelam kedasarnya Apabila timbul kamu



>mesti tunjukkan kepada



>beta sibiji telor ayam nanti yang kamu dapat



>didasarnya..Ingat kamu



>mempunyai 2 (dua) kali selaman saja. tidak lebih dari



>itu, kalau kamu



>tidak dapat kamu akan beta pancung"..katanya



>lagi.".Baiklah



>tuanku.."berkatalah si Abu Nawas..Dalam hatinya



>berkata apa pulak tipu muslihat raja



>ku ini..Maka acara dimulakan, mulalah mereka menyelam



>..apabila timbul



>semua 6 orang pengawal istana tadi menunjukkan mereka



>dapat sebijik



>telor ayam.Abu Nawas timbul dengan tangan kosong..Abu



>Nawas berasa hairan



>macamana 6 orang tadi begitu mudah mendapat



>telor..Raja berkata.."ha..



>Abu, macamana sekarang kamu ada satu peluang saja lagi



>



> "Baiklah tuanku,beta akan cuba sekali lagi.." dalam



>hati nya



>bersuara...mati le aku kali ni kalau pendek akal



>ku...tapi si Abu Nawas ni



>sentiasa berakal bijak..Lalu dia menyelam dan akalnya



>bermain main untuk



>menjawab kesimpulan yang Sultan berikan..Lalu ia



>timbul maka dia pon



>berkokok le seperti ayam jantan lagaknya sekuat



>hati...Sultan pun terkejut



>dan berkata..""Ha,, wahai si Abu Nawas kenapa pulak



>kamu ni buang



>tebiat berkokok sekuat hati ni..macamana dengan telor



>ayam ,dapat ke



>tidak""..



>



>Berkata le si Abu Nawas yang bijaklaksana.."Ampun



>tuanku,,tahukah patek



>berbuat apa tu tadi.."Berkata baginda.."Tahu ,,kamu



>berkokok laksana



>seperti ayam jantan lakunya.."



>



>"Ha..kalau tuanku tahu patek le laksana (ibaratkan) si



>ayam jantan dan



>ayam jantan tidak akan mengeluarkan telor..oleh itu



>maka tiada lah



>patek dapat mengemukakan pada tuanku walau sebijik



>telor apajua pon""kata



>beliau lagi..""OOOOoo begitu rupanya ""kata baginda



>..dalam hatinya



>bersuara..Memang sah bijak betul si abu Nawas



>ni..."Baiklah"..( kata



>baginda lagi) kalau begitu apahal lak jadinya dengan



>mereka yang mendapat



>telor telor tadi tu..".."Ha.".kata si Abu Nawas



>lagi.."Kalau tuanku nak



>tahu mereka semua tu adalah laksana si ayam



>betina.sebab itulah mereka



>dapat seorang sebijik telor apabila timbul..."



>



>'Benar...benar kata mu wahai Abu Nawas, mulai hari ini



>beta lantik



>dikau menjadi penasihat istana...""Abu Nawas pun



>sangat gembira dan



>bersyukur dengan kebijaksanaan yang tuhan



>berikan.......



>



>Sekian..



>



>(Kesimpulannya..Tidak seorang pun dari kita dilahirkan



>tidak berakal



>dan berilmu..olih itu gunakan ia dengan sebaiknya...)



>



>best tak cite ain nih


5 Jenis Racun dan 5 Penawarnya;




Dunia itu racun, zuhud itu ubatnya.





Harta itu racun, zakat itu ubatnya.





Perkataan yang sia-sia itu racun, zikir itu ubatnya.





Seluruh umur itu racun, taat itu ubatnya.





Seluruh tahun itu racun, Ramadhan itu ubatnya.


10 laluan yg dilalui oleh manusia sehingga akhirat




Hisablah diri kita sama ada kita dapat melepasi 10 imigresen untuk



bertemu Allah...





10 Laluan Yang Bakal Dilalui Oleh



Manusia Dari Dunia Sampai Akhirat:





Bagaimana memudahkannya?





LALUAN MENUJU KE KUBUR



a. Jauhkan dari perbuatan mengumpat & mengeji



b. Hindarkan perasaan irihati (benci)



c. Jangan terpengaruh dengan harta dunia



d. Sucikan kadha' hajat dgn istibra (berdehem selepas buang air



kecil!)





LALUAN UNTUK BERJUMPA IZRAIL



a. Bersihkan diri dengan bertaubat



b. Gembirakan hati orang Mu'min



c. Bayar semula kadha' (solat & puasa) yang tertinggal



d. Kasih sepenuh hati kepada ALLAH Taala





LALUAN UNTUK BERTEMU MUNGKAR NANGKIR



a. Mengucap dua kalimah syahadat



b. Suka memberi sedekah



c. Berkata benar



d. Bersihkan dan perbaiki hati





LALUAN UNTUK MEMBERATKAN TIMBANGAN



a. Belajar atau mengajar ilmu yang bermanafaat



b. Sucikan perkataan dan pakaian



c. Bersyukur dengan yang sedikit



d. Suka dan redha dengan yang didatangkan oleh ALLAH





LALUAN MEMANTAPKAN AMALAN



a. Jauhkan perkataan yang sia-sia



b. Pendekkan cita-cita dunia



c. Banyakkan puji-pujian kepada ALLAH



d. Banyakkan sedekah dan khairat





LALUAN MELALUI TITIAN SIRAT AL-MUSTAKIM



a. Kasihilah aulia ALLAH Ta'ala



b. Berbaktilah kepada kedua ibubapa



c. Berpegang teguh dengan hukum syara'



d. Bercakap perkataan yang baik sesama makhluk





LALUAN MENJAUHKAN DIRI DARI NERAKA



a. Banyakkan membaca al-Quran



b. Banyakkan menangis kerana dosa-dosa yang lalu



c. Tinggalkan perkara yang maksiat



d. Jauhkan segala yang haram





LALUAN UNTUK MEMASUKI SYURGA



a. Membuat kebajikan seberapa banyak yang boleh



b. Kasihi orang yang soleh



c. Kerjakan segala suruh-suruhan ALLAH



d. Merendahkan diri di antara semua makhluk ALLAH





LALUAN BERJUMPA DENGAN NABI MUHAMMAD



a. Kasihilah Nabi ALLAH



b. Kasihilah Rasulluah



c. Tuntutilah yang difardhukan oleh ALLAH



d. Banyakkan selawat Nabi S.a.w.





LALUAN UNTUK BERTEMU ALLAH



a. Serahkan seluruh jiwa raga kepada ALLAH



b. Hindarkan diri dari menderhaka kepada ALLAH



c. Betulkan dan baikkan i'tiqad kepada ALLAH



d. Bencikan segala yang diharamkan-Nya


Makhluk Hidup Tiruan?




HARUN YAHYA





Berita terbaru mengenai dua orang ilmuwan yang telah memutuskan untuk melakukan percobaan dalam rangka membuat sejenis bakteri baru telah menarik perhatian luas sejumlah media masa. J. Craig Venter, ilmuwan gen terkenal dan Hamilton O. Smith, penerima hadiah Nobel, berada di balik proyek ini. Apa yang sedang mereka upayakan adalah:





… untuk menciptakan organisme bersel tunggal, sebagiannya buatan manusia, yang memiliki gen berjumlah paling sedikit dan sekedar cukup untuk melangsungkan kehidupan. Jika percobaan tersebut berhasil, maka sel mikroskopis buatan manusia ini akan mulai makan dan membelah diri untuk membentuk sebuah populasi sel tertentu yang tidak sama dengan yang sebelumnya diketahui pernah ada. 1





Sejumlah orang cenderung meyakini “kehidupan yang diciptakan” dalam laboratorium ini sebagai satu bukti yang mendukung teori evolusi. Tidak ada yang nampak semakin nyata kecuali kebenaran itu sendiri. Bahkan kenyataannya, jika para ilmuwan ini, atau pun yang lain, berhasil membuat suatu makhluk hidup, mereka hanya akan mengukuhkan pembuktian mendasar yang mendukung penciptaan – pembuktian yang menyimpulkan bahwa kehidupan hanya mungkin terjadi melalui perancangan cerdas.





Untuk memahami hal ini, seseorang perlu mengetahui apa arti dari dua teori tentang asal-usul kehidupan, yakni evolusi dan penciptaan:





1) Teori evolusi Darwin berpendapat bahwa kehidupan di bumi adalah hasil dari hukum-hukum alam dan peristiwa kebetulan acak belaka. Teori ini menolak sama sekali keberadaan proses yang dirancang dan dikendalikan secara sengaja dalam penjelasan tentang asal-usul kehidupan.





2) Penciptaan berpendapat bahwa kehidupan di bumi bukanlah hasil dari hukum-hukum alam dan peristiwa kebetulan acak semata – keduanya tidak memiliki kekuatan untuk memunculkan kehidupan. Pencipta Maha Cerdas pastilah telah merancang kehidupan ini.





Jika terdapat bukti yang mendukung evolusi yang didapatkan melalui percobaan atau pengamatan, maka bukti ini haruslah memperlihatkan kemunculan makhluk hidup dari benda tak hidup melalui proses yang tanpa perancangan. Dengan kata lain, para ilmuwan harus dapat mengamati bahwa sebuah makhluk hidup harus dapat muncul dengan sendirinya dari benda-benda tak hidup. Pengamatan semacam ini tidak pernah terjadi dan, pada kenyataannya, sejarah ilmu pengetahuan abad ke-20 menunjukkan hal ini sebagai sesuatu yang benar-benar mustahil.





Jurang pemisah antara benda hidup dan benda tak hidup sangatlah lebar sehingga keduanya hanya dapat dihubungkan oleh keberadaan Sang Perancang Yang Maha Cerdas. Sebagaimana jurang pemisah antara sebongkah batu dan sebuah patung karya Michelangelo yang hanya dapat dihubungkan oleh keahlian memahat yang cerdas – dan bukan karena penyebab-penyebab alami seperti hujan, angin ataupun gempa bumi.





Jadi, apa yang akan terjadi ketika para ilmuwan – jika mereka memang benar-benar mampu – berhasil membuat spesies mikroba baru dengan kerja mereka yang tekun dan teliti? Jawabannya telah jelas: Mereka akan mengukuhkan teori perancangan cerdas dengan memperlihatkan melalui percobaan mereka bahwa kehidupan dapat muncul hanya melalui informasi tertentu yang sangat teliti dan kompleks.





Nyatanya, apa yang sedang diupayakan Craig Venter dan Hamilton Smith adalah jauh lebih sederhana dari apa yang seharusnya terjadi dalam evolusi, yakni pembentukan kehidupan melalui peristiwa tanpa sengaja atau kebetulan. Kedua ilmuwan ini tidak berusaha membentuk protein dari asam-asam amino atau membuat gen dari asam-asam inti (asam nukleat); mereka hanya akan menggunakan protein dan gen yang telah ada sebelumnya dari sel hidup. Mereka tidak memulai dari molekul-molekul kecil pembentuk kehidupan yang dapat ditemukan di alam; tetapi mereka memulai dari makromolekul kompleks yang telah terbentuk yang tidak akan pernah mampu dibuat dengan menggunakan molekul-molekul kecil pembentuk kehidupan tersebut melalui peristiwa alam. Dengan kata lain, mereka tidak sedang berusaha membangun sebuah rumah dari batu bata; mereka hanya berupaya membuat sedikit perubahan pada struktur atau bentuk sebuah rumah yang telah ada sebelumnya. Sebuah laporan dari MSNBC menyebutkan:





SINGKATNYA, apa yang ingin dicapai oleh Venter dan Smith adalah untuk menciptakan mikroba yang sangat sederhana. Sejumlah virus hanya memiliki 400 atau 500 gen. Venter dan Smith hendak membuang gen-gen ini dari makhluk yang sangat kecil tersebut, lalu membuat satu set gen baru untuk dimasukkan ke dalamnya dan kemudian melihat apakah informasi baru (yang dikodekan dalam gen buatan ini) akan menjadikan mikroba tersebut hidup. 2





Pekerjaan mudah ini – jika dibandingkan dengan asal-usul kehidupan itu sendiri – ternyata memerlukan informasi dan perancangan yang besar. Proyek ini didasarkan pada informasi ilmiah yang telah didapatkan ilmu pengetahuan modern sejak berabad-abad yang lalu, ditambah dengan tingkat penguasaan teknologi kita yang telah maju. Kendatipun demikian, ini masihlah merupakan pekerjaan yang sangat rumit sehingga proyek ini didanai sebesar 3 juta dolar, dan sumbangan selama tiga tahun dari Departemen Energi.





Begitulah, penelitian dalam rangka menciptakan makhluk hidup tiruan, sebagaimana perkembangan-perkembangan ilmiah lainnya di masa kini, mengukuhkan fakta bahw kehidupan di bumi bukanlah hasil dari beragam penyebab alamiah acak belaka. Seluruh kehidupan atau makhluk hidup, termasuk kita, adalah karya cipta sempurna sang Pencipta, yang memiliki kekuasaan dan hikmah untuk menciptakan segala yang ada.



(1)Justin Gillis, "Scientists Planning to Make New Form of Life", Washington Post November 21, 2002; Page A01



(2) Art Caplan, Ph.D., "Should scientists create new life?", MSNBC, 21 November 2002


Monday, September 27, 2010

assalamualaikumwarahmatullah


Tengahhari tadi saya telah ke surau tkt 6 sebab menghadiri ceramah Ustaz Abdullah Mahmood. Ustaz ni memang tak kedekut ilmu. Ada aja tips2 yg berguna yg akan diberi kepada sesiapa yg hadir ceramahnya. Tak rugi kita mendengar ceramah kawan2!......Ada sedikit ilmu yg ingin saya



kongsi bersama dengan kawan2 semua? Rupa2nya tanpa kita sedo, dalam makanan yg kita



makan sehari2, kita tak boleh main balun aje? sebab itulah terjadinya penyakit kencing manis, lumpuh, sakit jantung, keracunan makanan dan lain2 penyakit apabila kita telah tua nanti. Apabila kawan2 telah mengetahui ilmu ini, tolonglah ajarkan kepada yg lain2nya.Ini pun adalah diet Rasullulah SAW kita juga. Ustaz Abdullah Mahmood kata, Rasullulah tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai jaga pemakanannya sehari2. apa kata kita ikut diet ini kawan2. tak payahlah susah2 makan pil untuk kurus. Insyaallah kalau kawan2 ikut diet Rasullullah ini. Garenti kawan2 takkan sakit perut ataupun keracunan makanan.



Jangan makan SUSU + DAGING



Jangan makan DAGING + IKAN



Jangan makan IKAN + SUSU



Jangan makan AYAM + SUSU



Jangan makan IKAN + TELUR



Jangan makan IKAN + DAUN SALAD



Jangan makan SUSU + CUKA



Jangan makan BUAH + SUSU CTH :- KOKTEL



# JANGAN MAKAN BUAH SELEPAS MAKAN NASI , SEBALIKNYA



MAKAN BUAH TERLEBIH



DAHULU, BARU MAKAN NASI.



# TIDUR 1 JAM SELEPAS MAKAN TENGAHARI.



# JANGAN SESEKALI TINGGAL MAKAN MALAM. SESIAPA YG



TINGGAL MAKAN MALAM DIA



AKAN DIMAKAN USIA DAN KOLESTEROL DALAM BADAN AKAN



BERGANDA.



Nampak memanglah pelik... tapi, kalau tak percaya... kawan2 cubalaa..... Ianya takdelah dalam jangka masa terdekat nie.... Ianya berkesan bila kita sudah tua nanti. Wasallam





p/s: Sampaikan walau sepatah...BlacKinG~


Keajaiban Dalam Rahim Ibu




HARUN YAHYA





Awalnya Hanya Bersel Satu





Makhluk hidup bersel satu yang tak terhitung jumlahnya mendiami bumi kita. Semua makhluk bersel satu ini berkembang biak dengan membelah diri, dan membentuk salinan yang sama seperti diri mereka sendiri ketika pembelahan ini terjadi.





Embrio yang berkembang dalam rahim ibu juga memulai hidupnya sebagai makhluk bersel satu, dan sel ini memperbanyak diri dengan cara membelah diri, dengan kata lain membuat salinan dirinya sendiri. Dalam kondisi ini, tanpa adanya perencanaan khusus, sel-sel yang akan membentuk bayi yang belum lahir ini akan memiliki bentuk yang sama. Dan apabila ini terjadi, maka yang akhirnya muncul bukanlah wujud manusia, melainkan gumpalan daging tak berbentuk. Tapi ini tidaklah terjadi karena sel-sel tersebut membelah dan memperbanyak diri bukan tanpa pengawasan.





Sel yang Sama Membentuk Organ yang Berbeda





Sperma dan sel telur bertemu, dan kemudian bersatu membentuk sel tunggal yang disebut zigot. Satu sel tunggal ini merupakan cikal-bakal manusia. Sel tunggal ini kemudian membelah dan memperbanyak diri. Beberapa minggu setelah penyatuan sperma dan telur ini, sel-sel yang terbentuk mulai tumbuh berbeda satu sama lain dengan mengikuti perintah rahasia yang diberikan kepada mereka. Sungguh sebuah keajaiban besar: sel-sel tanpa kecerdasan ini mulai membentuk organ dalam, rangka, dan otak.





Sel-sel otak mulai terbentuk pada dua celah kecil di salah satu ujung embrio. Sel-sel otak akan berkembang biak dengan cepat di sini. Sebagai hasilnya, bayi akan memiliki sekitar sepuluh milyar sel otak. Ketika pembentukan sel-sel otak tengah berlangsung, seratus ribu sel baru ditambahkan pada kumpulan sel ini setiap menitnya.





Masing-masing sel baru yang terbentuk berperilaku seolah-olah tahu di mana ia harus menempatkan diri, dan dengan sel mana saja ia harus membuat sambungan. Setiap sel menemukan tempatnya masing-masing. Dari jumlah kemungkinan sambungan yang tak terbatas, ia mampu menyambungkan diri dengan sel yang tepat. Terdapat seratus trilyun sambungan dalam otak manusia. Agar sel-sel otak dapat membuat trilyunan sambungan ini dengan tepat, mereka harus menunjukkan kecerdasan yang jauh melebihi tingkat kecerdasan manusia. Padahal sel tidak memiliki kecerdasan sama sekali.





Bahkan tidak hanya sel otak, setiap sel yang membelah dan memperbanyak diri pada embrio pergi dari tempat pertama kali ia terbentuk, dan langsung menuju ke titik yang harus ia tempati. Setiap sel menemukan tempat yang telah ditetapkan untuknya, dan dengan sel manapun mereka harus membentuk sambungan, mereka akan mengerjakannya.





Lalu, siapakah yang menjadikan sel-sel yang tak memiliki akal pikiran tersebut mengikuti rencana cerdas ini? Profesor Cevat Babuna, mantan dekan Fakultas Kedokteran, Ginekologi dan Kebidanan, Universitas Istanbul, Turki, berkomentar:





Bagaimana semua sel yang sama persis ini bergerak menuju tempat yang sama sekali berbeda, seolah-olah mereka secara mendadak menerima perintah dari suatu tempat, dan berusaha agar benar-benar terbentuk organ-organ yang sungguh berbeda? Hal ini jelas menunjukkan bahwa sel yang identik ini, yang tidak mengetahui apa yang akan mereka kerjakan, yang memiliki genetika dan DNA yang sama, tiba-tiba menerima perintah dari suatu tempat, sebagian dari mereka membentuk otak, sebagian membentuk hati, dan sebagian yang lain membentuk organ yang lain lagi.





Proses pembentukan dalam rahim ibu berlangsung terus tanpa henti. Sejumlah sel yang mengalami perubahan, tiba-tiba saja mulai mengembang dan mengkerut. Setelah itu, ratusan ribu sel ini berdatangan dan kemudian saling bergabung membentuk jantung. Organ ini akan terus-menerus berdenyut seumur hidup.





Hal yang serupa terjadi pada pembentukan pembuluh darah. Sel-sel pembuluh darah bergabung satu sama lain dan membentuk sambungan di antara mereka. Bagaimana sel-sel ini mengetahui bahwa mereka harus membentuk pembuluh darah, dan bagaimana mereka melakukannya? Ini adalah satu di antara beragam pertanyaan yang belum terpecahkan oleh ilmu pengetahuan.





Sel-sel pembuluh ini akhirnya berhasil membuat sistem tabung yang sempurna, tanpa retakan atau lubang padanya. Permukaan bagian dalam pembuluh darah ini mulus bagaikan dibuat oleh tangan yang ahli. Sistem pembuluh darah yang sempurna tersebut akan mengalirkan darah ke seluruh bagian tubuh bayi. Jaringan pembuluh darah memiliki panjang lebih dari empat puluh ribu kilometer. Ini hampir menyamai panjang keliling bumi.





Perkembangan dalam perut ibu berlangsung tanpa henti. Pada minggu kelima tangan dan kaki embrio mulai terlihat. Benjolan ini sebentar lagi akan menjadi lengan. Beberapa sel kemudian mulai membentuk tangan. Tetapi sebentar lagi, sebagian dari sel-sel pembentuk tangan embrio tersebut akan melakukan sesuatu yang mengejutkan. Ribuan sel ini melakukan bunuh diri massal.





Mengapa sel-sel ini membunuh diri mereka sendiri? Kematian ini memiliki tujuan yang amat penting. Bangkai-bangkai sel yang mati di sepanjang garis tertentu ini diperlukan untuk pembentukan jari-jemari tangan. Sel-sel lain memakan sel-sel mati tersebut, akibatnya celah-celah kosong terbentuk di daerah ini. Celah-celah kosong tersebut adalah celah di antara jari-jari kita.





Akan tetapi, mengapa ribuan sel mengorbankan dirinya seperti ini? Bagaimana dapat terjadi, sebuah sel membunuh dirinya sendiri agar bayi dapat memiliki jari-jari pada saatnya nanti? Bagaimana sel tersebut tahu bahwa kematiannya adalah untuk tujuan tertentu? Semua ini sekali lagi menunjukkan bahwa semua sel penyusun manusia ini diberi petunjuk oleh Allah.





Pada tahap ini, sejumlah sel mulai membentuk kaki. Sel-sel tersebut tidak mengetahui bahwa embrio akan harus berjalan di dunia luar. Tapi mereka tetap saja membuat kaki dan telapaknya untuk embrio.





Ketika embrio berumur empat minggu, dua lubang terbentuk pada bagian wajahnya, masing-masing terletak pada tiap sisi kepala embrio. Mata akan terbentuk di kedua lubang ini pada minggu keenam. Sel-sel tersebut bekerja dalam sebuah perencanaan yang sulit dipercaya selama beberapa bulan, dan satu demi satu membentuk bagian-bagian berbeda yang menyusun mata. Sebagian sel membentuk kornea, sebagian pupil, dan sebagian yang lain membentuk lensa. Masing-masing sel berhenti ketika mencapai batas akhir dari daerah yang harus dibentuknya. Pada akhirnya, mata, yang mengandung empat puluh komponen yang berbeda, terbentuk dengan sempurna tanpa cacat. Dengan cara demikian, mata yang diakui sebagai kamera paling sempurna di dunia, muncul menjadi ada dari sebuah ketiadaan di dalam perut ibu. Perlu dipahami bahwa manusia yang bakal lahir ini akan membuka matanya ke dunia yang berwarna-warni, dan mata yang sesuai untuk tugas ini telah dibuat.





Suara di dunia luar yang akan didengar oleh bayi yang belum lahir juga telah diperhitungkan dalam pembentukan seorang manusia dalam rahim. Telinga yang akan mendengarkan segala suara tersebut juga dibentuk dalam perut ibu. Sel-sel tersebut membentuk alat penerima suara terbaik di dunia.





Semua uraian ini mengingatkan kita bahwa penglihatan dan pendengaran adalah nikmat besar yang Allah berikan kepada kita. Allah menerangkan hal ini dalam Alquran sebagaimana berikut:





Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibumu dalam keadaan tidak mengetahui sesuatupun, dan Dia memberi kamu pendengaran, penglihatan dan hati, agar kamu bersyukur. (QS. An-Nahl, 16:78)





Penciptaan Kedua





Berbagai peristiwa yang telah dikisahkan dalam tulisan ini dialami oleh semua orang di dunia. Setiap manusia dipancarkan ke rahim sebagai sebuah sel sperma yang kemudian bersatu dengan sel telur, dan kemudian memulai kehidupan sebagai sel tunggal. Semua ini terjadi karena adanya kondisi yang secara khusus diciptakan di tempat tersebut. Bahkan sebelum manusia mulai mengetahui keberadaan dirinya sendiri, Allah telah memberi bentuk pada tubuh mereka, dan menciptakan manusia normal dari sebuah sel tunggal.





Adalah kewajiban bagi setiap orang di dunia untuk merenungkan kenyataan ini. Dan kewajiban Anda adalah untuk memikirkan bagaimana anda lahir ke dunia ini, dan kemudian bersyukur kepada Allah.





Jangan lupa bahwa Tuhan kita, yang telah menciptakan tubuh kita sekali, akan mencipta kita lagi setelah kematian kita, dan akan mempertanyakan segala nikmat yang telah diberikan-Nya kepada kita. Hal ini amatlah mudah bagi-Nya.





Mereka yang melupakan penciptaan diri mereka sendiri dan mengingkari kehidupan akhirat, benar-benar telah tertipu. Allah berfirman tentang orang-orang ini dalam Alquran:





Dan apakah manusia tidak memperhatikan bahwa Kami menciptakannya dari setitik air (mani), maka tiba-tiba ia menjadi penantang yang nyata. Dan ia membuat perumpamaan bagi Kami; dan dia lupa kepada kejadiannya; ia berkata: “Siapakah yang dapat menghidupkan tulang-belulang yang telah hancur luluh?” Katakanlah: “Ia akan dihidupkan oleh Tuhan yang menciptakannya pada kali yang pertama. Dan Dia Maha Mengetahui tentang segala makhluk.” (QS. Yaasiin, 36:77-79)


Hakikat Pernikahan






Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang





Ada banyak alasan manusia yang membuat dasar dari hakikat pernikahan, hakikat yang seperti apakah yang paling membahagiakan? coba kita lihat... dan manakah pilihan kita???





- Jika hakikat pernikahan adalah kerana SEX, maka pasangan rajin bertengkar jika servis di kamar tidur tidak memuaskan. Atau rajin hadir di SEX party.





- Jika hakikat pernikahan adalah kerana HARTA, maka pasangan bakal bubar jika bangkrup.





- Jika hakikat pernikahan adalah kerana BEAUTY/BODY, pasangan bakal lari jika rambut beruban dan muka keripot atau badan jadi gendut.





- Jika hakikat pernikahan adalah kerana ANAK, maka pasangan akan cari alasan utk pergi jika buah hati (anak) tidak hadir.





- Jika hakikat pernikahan adalah kerana KEPRIBADIAN, pasangan akan lari jika orang berubah tingkah lakunya.





- Jika hakikat pernikahan adalah kerana CINTA, hati manusia itu tidak tetap dan mudah terpikat pada hal-hal yang lebih baik, lagipula manusia yang dicintai pasti MATI / PERGI.





- Jika hakikat pernikahan adalah kerana IBADAH kepada ALLAH, sesungguhnya ALLAH itu KEKAL dan MAHA PEMBERI HIDUP kpd makhlukNYA. Dan ALLAH mencintai hambaNYA melebihi seorang ibu mencintai bayinya. Maka tak ada alasan apapun didunia yang dapat meretakkan rumah tangga kecuali jika pasangan mendurhakai ALLAH.





* Kalau rajin..Tolong sebarkan kisah ini kepada saudara Muslim Muslimat yang lain. Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun dia sudah mati.





































"Ilmu Sains" di dalam al-Quran





dan Lain-lain Kejanggalan





Dewasa ini, ramai para Muslimin telah muncul dan mempelopori teori mereka bahawa dalam Quran itu kononnya ada banyak fakta-fakta dan mujizat saintifik. Banyak laman-laman web, buku-buku serta video telah dicipta orang-orang Islam yang cuba menonjolkan Islam itu sebenarnya berpunca dari Allah, kononnya disokong oleh hujah-hujah yang 'tepat secara saintifik' dalam al-Quran dan Hadith. Kebanyakan risalah mereka bermula dengan pernyataan seperti berikut :





"Suatu hal yang mengkagumkan ialah bagaimana al-Quran 'menangani' ilmu Sains. Quran yang diwahyukan dalam abad ketujuh kepada Muhammad(saw) mengandungi fakta-fakta saintifik 'yang baru kini ditemui pada abad ini'. Ahli-ahli sains terkagum sahaja apabila mereka ditemukan dengan ketepatan dan kecocokan ayat-ayat al-Quran dengan penemuan sains moden."





Rencana ini akan meneliti hujah diatas. Ia juga akan mengkaji dengan rapi, ayat-ayat al-Quran yang dipetik orang Muslim sebagai kononnya menyokong 'mujizat saintifik' mereka. Kajian ini juga akan meneliti dan membongkar banyak kejanggalan dan kepelikan saintifik yang terkandung di dalam Quran dan Hadis yang disegani dan amat malu disebut-sebut oleh umat Islam - kerana kejanggalannya dan juga kerana amat jauh sekali dari kebenaran!.





Lebih kurang 90 peratus daripada 1 bilion orang Islam pada hari ini terdiri dari kelompok Sunni. Kelompok yang terbesar selepas Sunni ialah puak Shi'ah. Oleh itu, makalah ini akan meneliti dan mengkaji ajaran dan tafsiran kelompok para Sunni, yang merupakan majoriti pengikut-pengikut Islam hari ini. Contohnya, Hadith yang diikuti puak Sunni hari ini adalah hanya diikuti dan diimani oleh ahli Sunni sahaja tetapi ditolak sebulat-bulatnya oleh kebanyakan puak-puak Islam lain yakni ahli Shi'ah, 'Submitters'('Quran only') dan ahli Sufi. Puak Islam Shi'ah, misalnya, memiliki koleksi-koleksi Hadith sahih mereka sendiri, dan hadith-hadith mereka tidak bersetuju dan menolak secara terus-terang dengan 'Hadith Sahih Bukhari atau pun Muslim' dan lain-lain ahadith. Sebenarnya, pada hari ini terdapat lebih daripada 100 JUTA orang yang bergelar Muslim tetapi mereka tidak menerima atau mempercayai koleksi ahadith orang-orang Sunni. Walaupun begitu, kebanyakan perbincangan dalam rencana ini akan menumpukan perhatiannya kepada fahaman dan tafsiran puak Sunni sahaja.





1 ] Ciptaan Bumi





Al-Quran menyebut dalam Surah 50 ayat 38 bahawa:





"Sesungguhnya telah Kami jadikan beberapa langit dan Bumi dan apa-apa yang diantara keduanya dalam enam hari dan Kami tiada merasa payah ..."





Adalah satu hakikat sejarah bahawa nabi Muhammad telah bercampur-gaul dengan umat-umat Yahudi dan Kristian. Dan lagi satu hakikat ialah banyak daripada isi kandungan Quran itu diambil (induknya) daripada AlKitab umat Kristian dan Yahudi. Di nas ini kita diberitahu bahawa - sama seperti catatan dalam Buku Kejadian dalam Alkitab al-Mukkadas - Bumi telah dicipta dalam enam hari.





Para Muslim yang mencuba mencocokkan atau menyelaraskan ajaran al-Quran dengan Sains moden, mentafsirkan bahawa 'Satu hari bagi Allah dan malaikatNya adalah bersamaan dengan 50,000 tahun'. Ini diambil dari surah 70 ayat 4. Jadi, mengikut hitungan matematik, para Muslim cuba menghujah bahawa Bumi telah dicipta dalam 300,000 tahun (6 hari x 50,000 tahun). Teori ini amatlah cetek lojiknya tetapi menarik. Ia menarik kerana perhitungan ini tidak didukung atau disokong oleh kajian Sains Moden! Menurut Sains Moden, ia telah memakan masa selama BEBERAPA BILION TAHUN untuk mencapai keadaan pada hari ini. Berbilion tahun telah berlalu sebelum wujudnya pepohon, dan beribu bilion lagi sebelum wujudnya binatang haiwan!





Surah 70 ayat 4 :





"Malaikat-malaikat dan roh naik kepadaNya dalam SEHARI yang lamanya LIMA PULUH RIBU Tahun."





Ayat ini membawa lebih banyak masalah lagi bagi al-Quran, kerana ayat ini bertentangan secara langsung dengan ayat-ayat Quran lain. Misalnya Surah 32/5 dan surah 22/47 kedua-dua sebut bahawa :





"Sesungguhnya SEHARI disisi TUHAN-Mu seperti SERIBU Tahun dari apa yang kamu hitung."





Jadi, jelaslah dapat dilihat percanggahan dan perselisihan dalam Quran - Sehari itu 50,000 tahun ATAU hanya 1,000 tahun?





Juga, untuk menyatakan bahawa Allah telah mengambil masa selama 300,000 tahun untuk mencipta Bumi merupakan satu PENGHINAAN kepada-Nya. Kerana Dia hanya boleh berkata : "Jadilah engkau" lalu jadilah ia (iaitu Bumi).





"Dia yang menciptakan langit dan BUMI; apabila Dia menghendaki mengadakan sesuatu Dia berkata: Jadilah engkau. Lalu jadilah ia."





Surah 2 ay.117





Bukan sahaja teori Islam di atas ini bercanggah dengan Sains hari ini, malah ia bertentangan dan berselisihan dengan nas-nas Qurannya sendiri!





2 ] "Sains" Embrioloji











Pada tahun 1982, Keith Moore, seorang profesor di Universiti Toronto, telah menulis sebuah buku berjudul : "The Developing Human, edisi ke3". Di dalamnya Moore ceritakan kehairanannya dengan 'cerita pertumbuhan embrio di dalam Quran'. Selepas itu, dia telah menulis lagi satu buku yang berjudul "Human Development as described in the Quran and Sunnah" yang amat gemari dipetik oleh ahli-ahli puak Sunni. Mereka ini merujuk kepada ayat Quran tersebut :





"Kemudian Kami jadikan dia air mani (yang disimpan) di dalam tempat yang kukuh. Kemudian mani itu kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu Kami jadikan sepotong daging, lalu sepotong daging itu Kami jadikan tulang, lalu tulang itu Kami bungkus dengan daging, kemudian dia Kami ciptakan makhluk yang lain. Maka Maha suci Allah yang sebaik-baik menciptakan."





Surah 23 ay.13,14







Di permukaannya, pernyataan ini kelihatan 'ajaib' untuk dibuat oleh seorang "Arab dari abad ketujuh". Tetapi, apabila ayatnya dianalisa lebih lanjut dan dengan lebih teliti, terdapat penjelasan dan juga kesilapan yang ketara yang timbul bagi ayat tersebut. Mula-mula, kita boleh bertanya jika ayat itu adalah asli, dan kedua, adakah pernyataan itu tepat atau pun benar.





Ramai orang kagum dengan tersebutnya 'air mani' dalam ayat di atas. Tetapi ini bukanlah sesuatu yang istimewa! Jauh lebih lama sebelum timbulnya al-Quran, manusia sudah pun sedar akan wujudnya "Benih" yang keluar daripada buah zakar lelaki, semasa proses persetubuhan. Al-Kitab (Bible), satu Teks yang jauh lebih tua daripada Al-Quran, lebih awal lagi dari Quran telah menyebut tentang seorang lelaki yang dihukumi oleh Tuhan oleh sebab dia "membiarkan air maninya jatuh ke atas bumi". Kejadian 38 : 9-10.





Seluruh cerita tentang pertumbuhan kehidupan manusia dalam al-Quran bukanlah cerita yang asli. Ahli-ahli Sunni cuba mempelopori teori mereka bahawa Muhammad telah mengajarinya sebelum ditemui ahli-ahli sains. Tetapi ahli-ahli Sunni ini malangnya sudah tersilap! Hujah-hujah mengenai pertumbuhan seorang bayi di dalam rahim seorang ibu sudah pun diajari oleh Aristotle 1,000 Tahun sebelum tercatitnya al-Quran! Sebenarnya, Aristotle telah menceritakan dengan tepatnya mengenai tali pusat (umbilical cord) serta fungsinya -sesuatu yang tidak disebut dalam Quran. Ini menunjukkan hakikat bahawa tokoh-tokoh dan ahli-ahli falsafah bukan Islam sudah mengenal dan menganalisa hal-hal saintifik jauh lebih awal daripada Muhammad dan lebih daripadanya. SETIAP sebutan pertumbuhan seorang manusia di dalam al-Quran mengikut teori-teori Roma dan Yunani yang sudah wujud jauh lebih awal lagi! Contohnya, ayat tersebut tentang air mani :





"Ia dijadikan dari air yang terpancar, yang keluar dari antara tulang punggung lelaki dan tulang dada..."





Surah 86:6,7





Kesilapan ayat ini amat jelas dan ketara! Dan ia juga meniru dan menciplak daripada teori-teori yang lebih awal lagi. Pertama, air mani tidak berasal "dari antara tulang punggung lelaki" jika begitu ertinya air mani berpunca daripada Buah Pinggang lelaki! Kami semua tahu hakikat air mani dibuat di dalam buah zakar (testicle) seorang lelaki. Tetapi orang sezaman dengan Muhammad - termasuk dia sendiri- jahil tentang hakikat tersebut! Sebelas abad sebelum munculnya Muhammad, seorang doktor Yunani bernama Hippocrates, menganjur teorinya bahawa air mani melalui buah pinggang sebelum sampai ke buah zakar lelaki. Teori air mani yang salah ini telah diterima tanpa disoal untuk berabad-abad lamanya.





Ada orang yang kata bahawa Muhammad tidak kenal orang-orang Rum atau Yunani. Tetapi, penduduk-penduduk tanah Arab sebelum kedatangan Islam, sudah pun bergaul dan berurusan dengan jajahan Byzantium, Syam, Mesir, Parsi dan juga Babylon. Terdapat juga ramai umat Yahudi dan Kristian yang telah bermastautin di sana. Umat-umat Yahudi dan Kristian ini sudah tentu kenal dan amat biasa dengan tamadun-tamadun Rum dan Yunani. Pada zaman Muhammad, umat Kristian sudah ada perhubungan dengan Rum. Yahudi pula ada pertalian dengan tamadun-tamadun di Babylon dan Parsi. Tidaklah mustahil, malah amat mudah sekali untuk konsep dan teori-teori tamadun-tamadun tersebut, termasuk teori pertumbuhan embrio yang silap itu, sampai kepada telinga Muhammad.





Akhir kata, mengimbas kembali kepada ayat-ayat Quran yang menyentuh pertumbuhan seorang bayi itu, saya akan akui bahawa itu juga adalah salah dan tidak masuk akal. Nas Quran berkata bahawa 'segumpal darah itu Kami jadikan sepotong daging, lalu sepotong daging itu Kami jadikan tulang, lalu tulang itu Kami bungkus dengan daging':Surah 23 ayat 13,14. Sebaliknya, hakikat Saintifik yang sebenar adalah tisu-tisu hidup yang bertumbuh terlebih dahulu, kemudian sahaja diikuti dengan pertumbuhan tulang yang akan semakin membesar dengan penambahan Kalsium bertahun-tahun selepas bayi itu dilahirkan. Jadi, ini menunjukkan satu daripada banyak kepelikan dan kesilapan 'saintifik' al-Quran.





Kepelikan-kepelikan Saintifik di dalam al-Quran dan Hadith.





Untuk mempercayai al-Quran adalah untuk menjadi tidak rasional dan mengabaikan kewarasan fikiran anda. Terdapat banyak mitos-mitos dan kesilapan-kesilapan Saintifik di dalam Al-Quran. Tetapi kebanyakan penganut Islam menerima ajaran-ajaran ini secara membuta sahaja. Dunia saintifik telah mengorak banyak langkah mencapai tahap pemikiran yang matang serta tinggalkan banyak pantang-larang serta sikap kebutaan dan ketakutan hasil daripada tamadun primitif budaya-budaya yang lalu. Malangnya, kerana nas al-Quran disanjung tinggi secara membuta dan tanpa disoal-siasat, maka terdapatlah banyak perkara di dalamnya yang ketinggalan zaman, amat pelik dan tidak tepat jika dibandingkan dengan kebenaran.





Sebagai permulaan, saya akan mengambil contoh daripada budaya Hindu. Menurut tradisi mereka, suatu hari, dewa Siva telah meninggalkan isterinya di rumahnya, isterinya pula telah mengambil kulit sendiri dan menjadikan seorang anak daripada kulit itu. Anaknya merupakan pelindung baginya dan juga rumahnya. Apabila Siva kembali ke rumahnya, anak itu telah dibunuhnya kerana dia telah menghalang Siva daripada memasuki rumahnya sendiri. Jadi, isteri Siva pun menjadi amat marah, dan Siva telah keluar dan memancung kepala seekor gajah dan mencantumkannya dengan tubuh anak yang telah dibunuhnya itu. Itulah sebabnya kenapa dewa Hindu Ganesh mempunyai tubuh seorang manusia tetapi berkepala gajah!





Adakah mana-mana orang Muslim yang mempercayai cerita ini ? Tentu Tidak! Ini adalah satu mitos, satu cerita dongeng yang tidak masuk akal dan tidak benar. Mitos ini telah direka oleh suatu budaya primitif. Jika amat mudah untuk menanggap mitos ini sebagai satu dongeng, umat Islam sendiri amatlah malang kerana mereka membuta kepada dongeng-dongeng di dalam nas Kitab Suci mereka sendiri. Marilah kita melihat beberapa contoh-contoh kesilapan-kesilapan Sains dan kesilapan fakta-fakta yang terdapat di dalam Al-Quran.





3 ] Cerita Pertuturan yang Sempurna Hazrat Isa Almasih semasa Baginda Seorang Bayi





Dalam Surah 19 ayat 29 -33, Al-Quran memberitahu bahawa Isa sebagai seorang bayi telah berbicara dengan sempurna dengan ibunya Maryam semasa dalam buaian. Kita semua tahu bahawa peristiwa ini tidak terjadi - menurut catatan dan rekod dalam Kitab Injil. Sebaliknya, seorang kanak-kanak seperti Hazrat Isa terlebih dahulu telah belajar bertutur dan berucap dengan betul, sebelum baginda boleh berbicara apa-apa dengan ibu-bapanya. Sebaliknya, catatan Al-Quran itu diambil daripada satu lagenda, satu mitos yang telah diterima oleh nabi Muhammad lalu diletakkannya ke dalam Al-Quran.





Lain-lain Kepelikan Sains di dalam al-Quran dan Hadith





4 ] Pokok dan Batu yang Bercakap





Hadith Sahih Muslim, Kitab 40, Nombor 6985:







Abu Hurairah telah Melapurkan :





Rasulullah (saw) berkata : 'Hari Kiamat tidak akan tiba sehingga para Muslim berperang dengan umat Yahudi. Umat Muslim akan membunuh orang-orang Yahudi sehingga mereka akan menyembunyikan diri disebalik batu atau pokok. Maka batu atau pokok itu akan berkata-kata : "Hai Muslim atau hamba Allah, ada seorang Yahudi disebalik saya. Marilah dan bunuh dia." Tetapi Pokok Gharqad tidak akan berkata apa-apa, kerana ia adalah pokok bangsa Yahudi.'





Seorang yang berfikiran waras dengan mudah dapat mengenepikan Hadith ini sebagai karut! Jelaslah ia miliki banyak kesilapan. Mula-mula, cerita pokok dan batu yang bercakap-cakap berpunca daripada sumber cerita dongeng dan mitos. Bagi sepohon pokok atau seketul batu untuk berbicara atau cakap, ia memerlukan otak, paru-paru, kotak suara dan lidah; disamping pemahaman Bahasa yang dituturkannya ! Lebih teruk lagi kekarutannya ialah : sepohon pokok yang bernama 'Gharqad' yang akan memihak kepada umat Yahudi !





5 ] Awan yang Bercakap





Tidak mencukupi dengan ide-ide janggal seperti pepohon dan batu-batan bercakap, al-Quran juga mengajari tentang awan yang bercakap. "Allah berkata kepada langit dan bumi : Datanglah kamu berdua, baik dengan patuh atau dengan terpaksa. Sahut keduanya, 'kami datang dengan patuh'." Surah 41 ayat 11. Ramai pembaca-pembaca tidak mengindahkan ayat ini, tetapi apabila kita mengkajikanya lebih lanjut, ia menimbulkan banyak lagi soalan yang sukar dijawab. Seperti: Bilakah wap air itu memiliki kesedaran? Adakah molikul air itu benda yang hidup? Dengan dua atom hidrojen dan satu atom oksigen; di manakah letaknya otaknya dan mana pula mulutnya ?





Cerita tentang benda-benda yang tidak hidup, tetapi beraksi seolah-olah organisma hidup, banyak terdapat dalam al-Quran. Ada cerita gunung-ganang yang takut (surah 33:72). Ketakutan, suatu emosi yang terhasil daripada reaksi kimia di dalam otak. Apakah Gunung-ganang, dicipta daripada batu, pasir dan debu mempunyai otak dimana reaksi-reaksi kimia ini berlaku ?





6 ] Tempat Matahari Terbenam "di Bumi"





Al-Quran dengan kata-kata yang jelas menyatakan bahawa seorang hamba Tuhan telah melihat Matahari terbenam ke dalam suatu 'mata air yang berlumpur hitam' dan di situ pula dia terjumpa dengan sekumpulan manusia. Ayatnya seperti berikut:





"Sehingga, apabila dia sampai di tempat terbenam Matahari, didapatinya matahari itu terbenam dalam mata air yang berlumpur hitam. Di sana didapatinya satu kaum. Kami berkata : Hai, Zulkarnain, adakalanya engkau siksa (kaum yang kafir itu) atau engkau perlihatkan kepada mereka kebaikan..."







Surah al-Kahfi 18 ayat 86





Adakah Matahari itu sebenarnya terbenam kedalam sebuah mata air yang berlumpur hitam? Menurut nas al-Quran di atas, begitulah hakikatnya.





Ini merupakan satu kesilapan sains dan kekarutan yang besar dalam al-Quran. Seorang manusia berjalan-jalan di bumi sehingga terjumpa dengan tempatnya Matahari terbenam-sebuah mata air yang berlumpur ! Menurut Sains serta ilmiah moden, Bumi yang berputar mengelilingi Matahari. Nas Quran di atas pula mengajar pertentangannya, bahawa matahari yang berputar, sehingga ia terbenam di Bumi! Jikalau Matahari bersentuhan dengan muka bumi ini, segala-galanya di bumi akan hangus terbakar! Juga, semua kehidupan yang ada akan mati serta-merta. Inilah satu lagi contoh jelas di mana terdapat ajaran-ajaran di dalam al-Quran yang tidak benar sama sekali dan tidak memihak kepada kebenaran.







7 ] Jin adalah Pemberita-pemberita Maklumat dari Syurga ! Dan Bintang-bintang boleh melempari mereka...





Satu lagi kepelikan ialah makhluk dalam Quran yang disebut sebagai jin. Umat Islam percaya bahawa jin-jin ini berdiri di atas bahu masing-masing sehingga mencapai menjangkau Syurga. Dari sana, mereka dapat mendengari perbincangan yang sedang diadakan. Ada Hadis yang dikisahkan oleh Aisha (Sahih Bukhari Jilid 9, Kitab 93, Nombor 650) yang mengatakan para dukun dan bomoh menerima sebahagian maklumat mereka dari Jin yang secara sembunyi-sembunyi mendapatkan maklumat mereka dengan memasang telinga mereka di ambang Syurga!





Surah 37 ay.6-8 berkata :



"Sesungguhnya Kami menghiasi langit yang hampir kedunia dengan perhiasan bintang-bintang. Dan untuk memeliharakan daripada tiap-tiap syetan yang durhaka. Mereka tidak dapat mendengar ke alam yang Mahatinggi, dan mereka dilempari dari tiap-tiap penjuru.."





Quran juga mengajari bahawa bintang-bintang diciptakan untuk melempari syetan-syetan supaya mereka tidak dapat mendengar apa yang dibincangkan di syurga. (Surah 67/5).





Pertamanya, jika Jin boleh menjangkau syurgawi dengan berdiri di atas bahu jin-jin lain, ertinya Syurga itu adalah pada jarak yang tetap dari Bumi. Jika ini benar, pada suatu hari nanti kita boleh terbang ke Syurga dengan menduduki pesawat space shuttle, atau melihatkannya melalui teropong teleskop! Lebih teruk lagi adalah kekarutan yang diajari, bahawa bintang dan tahi bintang boleh dijadikan lembing-lembing untuk melempari jin-jin itu! Pada hakikatnya, bintang-bintang tidak boleh bergerak, tetapi orang-orang Arab pada abad ke-7 tahun Masehi buta sains dan juga buta astronomi, dalam kejahilan mereka telah kelirukan tahi bintang dengan bintang-bintang. Penulis-penulis al-Quran dan Hadis telah mengelirukan 'tahi bintang' dengan bintang, dan mempelopori ajaran salah itu dalam Surah 37, 67 dsb, walhal mereka adalah dua hakikat yang berlainan.





8 ] Manusia Dapat Memahami Bahasa-bahasa Serangga dan Binatang-binatang





Menurut Quran, seorang manusia telah dapat memahami bahasa binatang-binatang. Kata surah 27/18-19 :





"Sehingga apabila mereka sampai kelembah semut, lalu berkata raja semut: 'Hai sekalian semut, masuklah kamu kedalam rumahmu, supaya kamu tidak dihancurkan oleh Sulaiman dan tenteranya'...Lalu Sulaiman tersenyum serta tertawa, kerana mendengarkan perkataannya ..."





Walaupun pakar-pakar Zooloji telah berusaha mencari kaedah-kaedah serta cara berkomunikasi dengan beruk dan ungka, tidak ada mana-mana manusia yang telah dapat memahami "bahasa" spesies makhluk lain selain daripada spesies manusia. Kebolehan untuk berbicara seperti seorang manusia dicapai oleh pembentukan otak yang unggul dengan corak pemikirannya yang kompleks. Corak pemikiran kompleks ini tidak dimiliki oleh kebanyakan haiwan-haiwan yang lain. Jadi, untuk mengajar bahawa manusia dapat memahami "percakapan makhluk/haiwan spesies lain" adalah amat tidak masuk akal sekali!





Lebih teruk lagi kekarutan yang dianjurkan oleh Qu'ran bila ia kata manusia ini boleh memahami 'bahasa semut'! Adalah satu hakikat saintifik bahawa semut tidak mempunyai corak percakapan. Mereka berkomunikasi dengan mengesan jejak-jejak kimia, serta cara-cara penghiduan dan pembauan atau penyentuhan yang lain. Jadi semut sebenarnya berkomunikasi melalui penghiduan dan BUKAN gelombang-gelombang bunyi. Di gurun yang gersang tanah Arab pada abad ke-7 Tahun Masehi, kejahilan ini telah menyebabkan ajaran janggal yang tidak masuk akal diatas! Justru itu, kejahilan mengenai dunia haiwan ini juga membuktikan gubahan teks Kitab ini di tangan manusia sebenarnya, dan sekaligus memustahilkan teori sumber ilahi bagi Kitab tersebut. Tuhan Allah, yang Maha mengetahui, sudah tentu tidak akan melakukan kesilapan fakta-fakta seperti di atas ini.





9 ] Bulan dan Bintang adalah Lampu-lampu dan Pelita





Qu'ran menyebutkan bahwa Allah telah menciptakan langit bertingkat-tingkat atau berlapis-lapis. Dia menciptakan tujuh langit, dan menghiasi langit yang terendah dengan pelita (Surah 67:3-5) dan memperindahnya dengan perhiasan bintang-bintang (Surah 37:6). Qur'an juga mengatakan bahwa bulan berada di dalam ketujuh langit ini (Surah 71:15-16). Jika bintang-bintang (lampu-lampu) berada di langit yang terendah, mereka adalah lebih dekat ke bumi berbanding dengan bulan, atau sekurang-kurangnya memiliki jarak yang sama terhadap bumi sebagaimana bulan. Kedua-duanya hujah ini secara ilmiah adalah salah dan tidak benar sama sekali. Adalah suatu kenyataan yang sudah diketahui ilmu Sains bahwa bintang-bintang berada di jarak lebih jauh lagi daripada Bumi, jika berbanding dengan jarak bulan dari Bumi.





10 ] Binatang Seperti Monyet Islam Harus Direjam Seperti Manusia





Hadith berikut ini berbicara tentang para monyet yang kononnya adalah Muslim:





Hadith Sahih Bukhari Jilid 5, Kitab 58, Nombor 188:



Disampaikan oleh 'Amr bin Maimun:





"Pada zaman jahiliyah sebelum Islam saya menyaksikan seekor monyet betina dikelilingi oleh sejumlah monyet-monyet lain. Mereka semua melemparinya dengan batu, kerana monyet betina itu telah melakukan perzinahan. Saya pun, ikut melempari batu bersama mereka."





Ini adalah syariat dalam Islam bahwa wanita yang melakukan perzinahan mestilah direjam (dilempari batu). Menurut Hadis Sahih Bukhari di atas para monyet juga dikenai hukum ini. Hukum-hukum syariah apa lagi yang wajib diikuti oleh para monyet? Apakah mereka juga diwajibkan untuk melakukan ziarah ke Mekah? Apakah mereka diwajibkan membaca Qu'ran? Apa yang merupakan perzinahan dalam dunia monyet? Sebenarnya, ini hanyalah cerita dongeng semata-mata. Ia mirip dengan cerita yang terdapat dalam Ramayana, suatu syair dan epik kepahlawanan Hindu kuno, yang berkisah tentang monyet Hanuman, dan bangsanya, bertarung untuk menguasai kerajaan monyet.





11 ] Kebolehan Wanita dan Anjing Untuk Membatalkan Solat





Terdapat Hadith Sahih Bukhari - Jilid 1, Kitab 9, Nombor 490 menyatakan bahawa Jika seorang wanita atau pun seekor anjing berlalu di depan kamu semasa kamu menjalankan doa dan solat anda, doa-doa itu tidak akan sampai ke Syurga! Implikasi Hadis ini berbau dengan chauvinisma terhadap wanita dan binatang. Lebih-lebih lagi, aspek saintifiknya juga cukup janggal dan amat mencurigakan serta tidak benar. Apakah dalam kuasa Wanita atau haiwan seperti Anjing yang boleh membatalkan doa ?? Adakah doa para Muslim dibawa oleh sejenis gelombang sonik yang boleh diganggu dan dibatalkan oleh wanita DAN anjing khususnya ?? Amat jelaslah tiada bukti saintifik langsung bagi mitos dan kekarutan hadith ini! Tidaklah heran, kerana terdapat banyak rujukan hadith lain yang menyatakan anjing itu 'jahat' dan harus dibunuh. HSB jilid 4, kitab 54 bernombor 540 berkata "Rasulullah perintahkan supaya anjing-anjing itu harus dibunuh."





12 ] Arahan-arahan yang Tidak Seimbang bagi Binatang-binatang





Apabila sampai kepada pembunuhan binatang, berlaku hukum-hukum yang macam-macam bagi jenis-jenis haiwan yang berbeda. Anjing harus dibunuh serta-merta, tetapi seekor ular diberikan peringatan kali pertama secara lisan jika datang ke rumah kamu. Jika ular itu datang untuk kedua kalinya, maka bunuhnya(Sunan Abu Dawud Kitab 41,Nombor 5240)! Terdapat hal yang menarik berkenaan dengan Hadith ini. Hari ini, melalui ilmu Sains kita mengetahui HAKIKAT bahwa seekor ular tidak dapat mendengar. Adalah cukup buruk dan janggal untuk menganggap bahwa binatang apapun akan memahami bahasa lisan manusia, tapi menganggap bahwa seekor binatang yang pekak, seperti ULAR akan memahami, adalah tidak masuk akal serta amat karut sekali. Sama saja dengan menulis pesan kepada seekor kelawar, dan meninggalkannya di pintu rumah sehingga si kelawar akan membacakannya kemudian.













13 ] Air Tidak Dapat dicemari oleh Apa-apa Kekotoran





Hadith berikut ini menunjukkan amalan-amalan kebersihan yang buruk Nabi Muhammad dan pengikut-pengikutnya:





Sunan Abu Dawud Kitab 1, Nombor 0067:



Dilapurkankan oleh Abu Sa'id al-Khudri:





"Saya mendengar bahwa orang bertanya Nabi Allah (saw): 'Air diambilkan untukmu dari perigi Buda'ah. Itu adalah salah satu perigi dimana mayat anjing, kain pembalut haid wanita dan najis manusia dibuang. Nabi Allah (saw) menjawab: Sesungguhnya air adalah murni dan tidak dicemar oleh apa-apa pun."





Persoalan di sini bukan sahaja kesihatan, namun lebih kepada kurangnya pemahaman ilmiah dan sains kesihatan yang sebenar. Jelas bahawa saranan Islam diatas adalah jahil dan buta tentang hakikat bakteria, virus, dan kuman-kuman lain yang hidup dalam air. Kekotoran serta najis tubuh badan adalah penyebab utama air menjadi tercemar Escherichia coli (E. coli), bakteria yang biasanya terdapat dalam usus besar (kolon) yang boleh membunuh manusia bila termakan. Air yang tercemar mayat anjing atau pun cairan haid juga memudaratkan sama bahayanya.





Kesimpulan





Dalam zaman sains dan teknoloji yang sudah maju hari ini, umat Islam sedang terdesak mencari alasan-alasan menutupi kesilapan-kesilapan dan kejanggalan-kejanggalan saintifik jelas seperti yang terdapat di dalam al-Quran dan Hadis di atas. Para Muslimin cuba menyebutkan mujizat-mujizat ilmiah yang dinyatakan tanpa bukti di dalam Qur'an dan Hadis untuk mencuba buktikan dasar keilahian al-Qu'ran mereka. Dalam kajian singkat mengenai "ilmu Sains" Islam ini, pernyataan-pernyataan ini dengan jelas telah ditolak.Al-Qu'ran sendiri menyangkal sumber keilahiannya jika dapat dijumpai di dalamnya hanya satu perkara yang tidak benar, perselisihan atau kesilapan - Surah 4/82 :





"Tidakkah mereka memperhatikan al-Qu'ran? Kalau sekiranya, ia dari sisi lain Allah, nescaya mereka peroleh di dalamnya perselisihan yang banyak."





Dari atas, sudah dihurai sekurang-kurangnya tiga-belas kesilapan. Lapan kesilapan daripada al-Quran dan lima daripada Hadith. Lapan daripada al-Quran itu termasuk juga perselisihan dengan ayat-ayat Quran sendiri. Ya, kami sudah memperhatikan dan mengkaji al-Qu'ran dengan berhati-hati, tetapi kami juga telah temui perselisihan diantara nas-nasnya sendiri. Bukan itu saja, malah Quran juga ada perselisihan ketara dengan fakta-fakta sains. Juga terdapat perselisihan nyata diantara al-Quran dengan Sejarah, dan juga perselisihannya dengan kebenaran secara amnya. Jelas tidak ada kekuatan ajaib atau ilahi yang memberikan nabi Muhammad pengetahuan 'ilmu saintifik'. Malah, maklumat yang ditonjol-tonjolkan sebagai saintifik itu sudah terbukti sebagai sangat jahil, buta sejarah dan buta sains serta tidak memihak kepada kebenaran sama sekali! Sementara kaum Muslim mendebat bahwa pengetahuan ilmiah yang sudah maju dalam Qur'an itu adalah merupakan tanda dari keilahian asal mereka, pemikir-pemikir yang waras serta pakar-pakar sains dan tokoh-tokoh lain mendapati bahwa kesilapan-kesilapan fakta, perselisihan serta kekeliruan ilmiah yang banyak dan nyata itu menunjukkan kepada asalnya yang sesungguhnya daripada tangan dan kata-kata manusia sahaja tetapi mustahil daripada Tuhan.







[Sebahagian Makalah ini diterjemahkan dari rencana seorang bekas Muslim, Denis Giron, dengan kebenarannya.]



















>



> >Assalamualaikum Wr. Wb.



> >



> >Maklumat ini adalah pemberitahuan daripada seorang muslimin yang prihatin (Mohamad Hazari) dalam Bahasa Inggeris tetapi telah di Bahasa Melayukan.... Apabila saudara-saudari hendak membeli Al-Quran terutamanya yang dalam edisi baru, maka berhati-hatilah kerana terdapat 4 surah yang palsu hasil ciptaan kafir laknatullah.....surah-surah tersebut adalah :



> > a) Al-Iman



> > b) Al-Wasaya



> > c) At-Tajassud



> > d) Al-Muslimoon



> >



> >Sekiranya anda kurang pasti....layari website http://dialspace.dial.pipex.com/town/park/geq96/original/



> >di dalam website ini terdapat surah tersebut dan maksudnya sekaligus.



> >



> >Selain itu, jangan sekali-kali anda layari http://www.thequran.com kerana segala isinya adalah palsu....



> >



> >Dengan ini.....saya berharap anda sekalian dapat forwardkan mesej ini kepada seramai mungkin umat Islam.... Sesungguhnya, pahalalah yang akan anda terima.



> >



> >Sekian, Wassalam....



> > --- End forwarded message ---



> >



> >Subject: ayat palsu: Be Carefull!!



> >



> >Beberapa waktu yang lalu saya memperoleh informasi ttg surat-surat palsu yang disisipkan dalam Al Qur'an cetakan terbaru. Mungkin sudah banyak ikhwan dan akhwat pembaca yang telah mengetahui.



> >



> >Alhamdulillah, dengan bantuan rekan-rekan muslimin, saya telah dibantu untuk menterjemahkan isi surat-surat palsu tsb tsb. Sayang untuk penulisan dalam text Arab belum bisa dilakukan di e-mail ini (berhubung tidak ada fasilitas Arabic Text). Berikut terjemahan isi surat-surat palsu tsb.



> >



> >Surat At-Tajassud (Penjelmaan)



> >1. Puji syukur kepada-Nya yang telah menciptakan sorga yang tanpa batas.



> >2. Dia ciptakan bumi yang sebagian terdiri dari air dan sebagian lagi tanah.



> >3. Katakan pada orang-orang yang telah diperdaya oleh ajakan syetan : pikiranmu telah dibutakan sehingga kamu menuduh bahwa Allah itu keliru dan menjadi pengikut syetan.



> >4. Syetan akan selalu menjadi musuh yang paling besar bagi manusia.



> >5. Jika Allah menghendaki, Dia bisa membuat seorang anak dari batu, seperti yang telah Dia katakan pada alam ini : jadilah, maka akan jadi mustahil bagi Allah bahwa Dia harus mengkonsultasikan keputusan-Nya dengan orang lain.



> >6. Mustahil bagi Allah bahwa Dia harus mengambil satu dari mahluknya sebagai anak.



> >7. Katakan pada orang-orang yang masih meragukan apa yang telah diberitakan sebelumnya ; Kristus adalah bukan makhluk Allah, dia telah bersama Allah pada awalnya dan akan selalu bersama-Nya.



> >8. Dalam Dia (Allah) dan dari Dia, dia (Kristus) berasal, bersama dengan jiwa-Nya, satu Tuhan, abadi, satu dan tidak lebih dari satu.



> >9. Seperti seorang ayah yang mengirimnya kepada umat manusia seperti yang telah Dia janjikan.



> >10. Dia tiupkan/turunkan se perti sabda kedalam rahim seorang perawan yang akan lahir sebagai manusia



> >11. Dia berbaur dengan manusia biasa, berwujud seperti manusia, mati sebagai pengorbanan atas nama manusia dan seperti manusia, juga dia dikuburkan/dimakamkan.



> >12. Dan seperti Bapa yang ada di Surga, setelah 3 (tiga) hari dia naik.



> >13. Bagi siapa yang tidak percaya keajaiban-Nya, dan mengatakan hal-hal yang buruk tentang-Nya.



> >14. Allah tidak akan melepas kanmu dari kemurkaan-Nya.



> >15. Tapi bagi siapa yang percaya pada-Nya dan pada Almasih-Nya, mereka akan mendapatkan pengampunan dan surga dimana mereka hidup abadi.



> >



> >



> >



> >



> > Surat Al-Iman (kepercayaan)



> >1. Ceritera tentang beberapa pengikut dalam kitab, pada saat badai menghantamnya saat mereka sedang berlayar.



> >2. Kemudian mereka melihat bayangan Kristus berjalan diatas air. Mereka lalu berkata : Apakah Tuhan kita itu sedang menertawakan kita atau kita yang sedang gila ?.



> >3. Lalu terdengar suara aneh yang berkata : jangan takut ini aku, apakah kamu tidak melihat ?



> >4. Maka, satu dari mereka berteriak : Tuhanku, bimbinglah aku, jika Kau memang disini, untuk berjalan diatas air. Ya Allah jadikanlah keraguanku ini menjadi sesuatu yang pasti.



> >5. Dia (Allah) berkata padanya : kemarilah dan jadilah mu'jizat/keajaiban yang akan selalu diingat.



> >6. Dan mulailah sang pengikut/umat tersebut berjalan, dia lalu lihat betapa kencangnya badai yang datang sehingga dia menjadi takut akan tenggelam, lalu dia berteriak lagi kepada Tuhannya untuk minta pertolongan.



> >7. Dan Dia mengeluarkan tangan-Nya dan merengkuhnya sambil berkata : Oh ? Kamu mempunyai sedikit kepercayaan, itulah hadiah/pahala bagi kamu sekalian yang ragu.



> >8. Dan segera setelah Dia pergi dengannya dengan kapal tersebut, badai reda dan si pengikut ini mengucapkan terimakasih pada-Nya dan berkata :



> >9. Kau adalah benar-benar anak Tuhan; dalam dirimu kami percaya dan di depan-Mu kami berlutut.



> >10. Dia berkata : Suka cita adalah untuk mereka yang percaya tanpa mencampuradukkan kepercayaan mereka dengan sesuatu yang meragukan. Itulah keberhasilan yang sebenarnya.



> >



> >



> >



> > Surat Al-Muslimun



> >1. Alief lam saad miim.



> >2. Katakanlah : Hai kaum muslimin, kamu sekalian sudah tersesat jauh.



> >3. Bagi yang tidak percaya kepada Allah dan Kristus-Nya, akan menikmati hari akhirnya dalam kobaran api dan siksaan yang pedih.



> >4. Beberapa wajah pada hari itu akan terlihat memelas dan ketakutan mencari pengampunan dari Allah dan Allah akan menolong apa yang Dia inginkan (untuk ditolong).



> >5. Pada hari itu Sang Maha Pengampun berkata : Hai umat-Ku, Aku telah mengaruniakan padamu petunjuk dalam Taurat dan Injil.



> >6. Dan kamu seharusnya tidak memungkiri apa yang telah Aku perintahkan kepadamu dan menyesatkan diri dari jalan yang benar.



> >7. Mereka berkata : kami tidak tersesat sendiri tapi dia (Muhammad) yang telah dijadikan salah satu utusan (Allah) telah salah memimpin kami.



> >8. Dan Allah berkata : Hai Muhammad, kau telah membujuk umat-Ku dan menyebabkan mereka tidak mempercayai.



> >9. Dia berkata : ya Tuhanku, adalah syetan yang telah membujukku dan sebenar nya akan selalu mengganggu anak-cucu Adam.



> >10. Dan Allah akan meng ampuni orang-orang yang telah terbujuk dan lalu menyesal dan dia akan memaksa dia yang telah terbujuk oleh syetan, yang menyedihkan.



> >11. Dan jika Allah memerintahkan sesuatu, Dialah yang paling tahu apa yang diperintahkan dan Dia dapat melakukan segalanya.



> >



> >Surat Al-Wasaya (comandements) (Perintah Allah)



> >1. Alief lam miim dzal



> >2. Kami telah kirimkan kepadamu seorang pembawa berita.



> >3. (Sesungguhnya) untuk mengatur apasaja didunia ini supaya berjalan dengan semestinya.



> >4. Dia yang patuh akan aturan-Mu, akan baik bagi dirinya sendiri dan bagi dia yang tidak patuh akan menerima kenyataan yang pahit.



> >5. Kami telah memberi Musa sepuluh perintah Tuhan (ten comandements) Kami berikan kepadamu (banyak) sepuluh yang lain, seperti kami jadikan kamu sebagai nabi terakhir dan mengangkatmu sebagai raja mereka.



> >6. Kamu hapus apa yang ingin kamu hapus dari perintah yang telah Aku berikan pada mereka seperti yang telah Kami ijinkan padamu untuk merubah keputusan-kepu tusan kami.



> >7. Katakan pada umat-Ku yang percaya untuk bersembunyi manakala mereka menguap untuk menghindari dari tertawaan syetan dan untuk mengagungkan Allah manakala mereka bersin.



> >8. (dan katakan padanya) untuk tidak memelihara anjing di rumah dan tidak memasang/menggantungkan gambar di dinding rumah mereka.



> >9. Dan jika mereka memakai sepatu (katakan pada mereka) pakailah yang kanan dahulu sebelum yang kiri dan jika mereka tidak mematuhi hal tersebut mereka akan mendapat dosa besar.



> >10. Dan bila mereka menjawab ajakan alam (katakan pada mereka) untuk menghapus yang akhir dengan tiga buah ba tu dan hindari menggunakan kotoran karena itu adalah makanan jin dan itulah maka terlarang bagi orang-orang yang percaya.



> >11. Katakan pada umat-Ku yang percaya, untuk menyerang siapapun dan membunuh untuk menjaga miliknya dan barang siapa yang tidak pernah punya keinginan untuk menyerang itu dia akan mati sebagai orang munafik dan akan dicampakkan (dihari kiamat)



> >12. (dan katakan) pada yang takut ilmu sihir untuk makan tujuh kurma dan Allah akan menyelamatkannya dari sihir tersebut dan menjauhkannya.



> >13. Katakan pada umatku jika mereka ingin bersumpah, bersumpahlah karena Allah sebanyak yang dia suka.



> >14. Dan (katakan padanya) untuk menikahi wanita yang menurutnya baik, atau tiga atau empat, sehingga Kami mudahkan agama baginya.



> >15. Dan jika kamu mem perpendek perintah itu panggil Jibril dan dia akan segera datang.



> >



> >16. Dan jika Jibril sibuk, pergilah ke Waraga bin Naufal dan mintalah pertolongan darinya sebelum Kami ambil nyawanya dan wahyu itu akan mustahil datang padamu.



































crita lwk





Untuk release tension n gembira saja.





>





> 2 Sahabat "Ada dua orang sahabat, mereka ni sangat akrab. Sorang



bernama





> Hanif dan yang sorang tu bernama Tony. Mereka ni penghuni setia rumah





> tumpangan orang-orang gila. Pada suatu hari mereka dibenarkan bermain



di





> kolam renang yang terdapat di rumah tumpangan itu. Tapi mereka berdua



ni





> tak





> pandai berenang. Si Hanif berehat-rehat di bawah khemah manakala Si



Tony





> tak





> habis-habis lari keliling kolam renang tu. Tiba-tiba mungkin kerana





> keghairahan Si Tony ni terus melompat kedalam kolam.... apalagi





> terkapai-kapailah dia meminta tolong. Sahabat yang setia, Si Hanif ni





> dengan pantas cuba menyelamatkan Si Tony. Fuh, nasib baik tak lemas.



Memandangkan





> yang Si Tony tu dah basah kuyup dan kesejukkan, Si Hanif dengan



pantas





> membalut kawannye tu dengan sehelai tuala lalu cepat-cepat membawanye



ke





> dalam bilik mereka. Keesokkan harinye Si Hanif telah dikerahkan



menemui





> orang atasan. Kira pegawai ler tu. Apabila melihat wajah Si Hanif



beliau





> mula berkata, " Saya ada dua berita yang perlu saya beritahu awak.



Yang





> pertama ialah berita baik, awak akan dibebaskan kerana awak telah



dapat





> membezakan antara kecemasan atau tidak. Tindakan awak menyelamatkan



Si



Tony





> bermakna awak kini mempunyai pemikiran yang waras. Namun saya juga



ada





> berita buruk untuk awak, teman baik awak telah membunuh diri. Pagi



tadi





> saya diberitahu yang dia dijumpai mati didalam biliknya dengan



lehernya



tergantung.





> Dengan muka selamba di Hanif pun menjawab, "Tidak tuan dia bukan



membunuh





> diri tapi saya yang gantung dia supaya dia cepat kering


SEORANG pesakit jiwa di sebuah hospital, mengadu


kepada doctor mengenai rakan sebiliknya.





"Saya sudah tak tahan lagi doctor?" katanya.



"Kenapa?" tanya doctor ramah.



"Begini doctor. Dia menganggap dirinya seekor



anjing," kata pesakit itu serius.



"Ha.....! Anjing. Adakah dia menyalak sepanjang



masa?"



"Kalau dia menyalak tak jadi masalah. Memang kerja



anjing suka menyalak. Masalahnya saya ni sebatang



pokok. Mana tahan, sebentar-sebentar dikencingnya



kaki saya."





*************************************************************



Dua orang pemuda sedang berbual tentang pendapat



masing-masing. Seorang pemuda kampung dan seorang



pemuda orang asli (orang dalam).







Orang Dalam : "Apalah orang kampung ni pengotor betul"



Pemuda Kg : "Eh, kenapa awak cakap macam tu..?"



Orang Dalam : "Yelah, Orang kampung makan ayam, makan



itik, ayam



kan suka makan taik, sudu-sudu



dalam longkang.



Orang kampung suka makan lembu,



kerbau, dua-dua



ekor ni kan suka makan



rumput..? rumput kotor orang



pijak-pijak, kereta



lanyak-lanyak lagi...



Tengok orang dalam makan SEMUA



YANG TERBANG



AJE!"



Pemuda Kg : "Contohnya..?"



Orang Dalam : "Tupai, Burung, Beruk, semua makan



buah-buahan dan



dijamin kebersihannya sambil



berkata dengan



angkuh".



Pemuda Kg : Sambil berfikir dalam hati, (camana aku



nak kenakan



orang asli yang bongkak ni).



Lalu dia bertanya,



HELIKOPTER makan tak?"



Orang Dalam : Terbang tak..?



Pemuda Kg : "Terbang... lagi tinggi pada burung,



beruk dan tupai!"



Orang Dalam : "Makan sikit-sikit".









PADA satu malam, ada pasangan yg agak berumur sedang makan malam dengan romantiknya bagi menyambut ulangtahun perkahwinan mereka yg ke 50 tahun.





Suaminya, seorang Tan Sri dan bekas ahli politik mula bercerita tentang nostalgia mereka suami isteri, sekian lama hidup bersama, sukaduka,susah dan senang. Si suami memang menyanjung isterinnya, bernama Maria.



"Maria, selama kita kahwin ni, suka duka kita lalui, susah senang kita tempuh, abang amat menyayang Maria, tapi ada satu perkara yg asyik bermain-main di benak abang ni dan abang selau bertanya-tanya.





Berterus-teranglah dgn abang pada malam ni, pernah tak Maria curang dgn abang selama ni?





Maria agak terkedu sekejap dan merenung panjang muka suaminya itu, lalu berkata dengan penuh kekesalan, "Ya abang, Maria mengaku pernah curang dgn abang, tapi hanya tiga kali sahaja selama ni.”





"Tiga kali?" Tan Sri tu agak terkejut, tapi tak la marah, dah tua dah dan memang berniat utk memaafkan isterinya. "Bagaimana boleh terjadi tiga kali tu Maria?"





Perlahan jer la isteri dia mula membuka lebaran cerita lama.





"Abang ingatkan masa kita mula-mula kawin, terus beli rumah dan selang beberapa tahun, kita susah sangat masa tu hingga rumah kita hampir nak dirampas oleh bank?"





"Ya, abang ingat peristiwa tu," jawab si suami.





Si isteri menyambung cerita.





“Abang pasti ingat yg pada satu petang tu maria pergi jumpa pegawai bank tu dan esoknya, bank tu tak jadi rampas rumah kita, malah bagi tambahan pinjaman untuk abang mulakan perniagaan.."





“Emmmm..sukar buat abang menerima kenyataan ini, tapi abang maafkan Maria kerana apa yg maria buat tu untuk masa depan kita jugak," kata si suami.





“Kali ke dua pulak?" tanya suaminya.





“Abang ingat tak, abang hampir menemui maut sebab ketumbuhan dalam otak abang tu, dan kita tak dapat buat apa apa sebab tak mampu biaya duit pembedahan?" si isteri menyambung cerita.





“Ya, abang ingat" jawab si suami.





"Kalau macam tu, abang pasti ingat yang Maria ada pergi jumpa doktor pakar tu dan esoknya, dia setuju buat pembedahan untuk abang tanpa bayaran apa-apa pun."





"Oh Maria, walau perit hati ini mendengarkan,tapi abang tetap maafkan maria sebab apa yg maria buat tu untuk masa depan kita jugak dan kerana sayangkan abang jugak..yang kali ketiga macam mana pulak?" tanya si Tan Sri.





Si isteri menundukkan mukanya dan menjawab penuh lemah.





“Abang ingat tak masa abang bertanding merebut kerusi bahagian dan abang perlukan 248 undi lagi...?"





Tan Sri pengsan kat situ jugak..!! -zs











Seorang wanita cantik dan seksi terjatuh dari tingkat 80 sebuah



bangunan.



Sampai jer di tingkat 70, seorang lelaki Inggeris berjaya menyambutnya.



Wanita : Terima kasih, anda telah menolong saya..



Lelaki Inggeris : Sama², tapi anda harus membalas budi..



Wanita : Bagaimana?



Lelaki Inggeris : Tidur dengan aku... .



Wanita : Tak guna, kau ingat aku pelacur?! Tidak!!



Lelaki Inggeris : Baiklah kalau begitu..



Lelaki Inggeris itu melepaskan semula wanita itu.





Di tingkat 50, seorg lelaki Perancis berjaya menyambut wanita itu.



Wanita : Terima kasih, anda telah menolong saya..



Lelaki Perancis : Sama², tapi anda harus membalas budi..



Wanita : Bagaimana?



Lelaki Perancis : Tidur dengan aku...



Wanita : Tak guna!! Aku tak mahu!



Lelaki Perancis : Kalau begitu, tak guna aku selamatkan kamu..



Lelaki Perancis itu melepaskan semula wanita itu. Dari tingkat 50, 40..



dan



30, tidak ada sesiapa pun yang dapat menangkap wanita itu.Wanita itu



mula



ketakutan dan berharap, jika ada orang yang menyelamatkannya, dia tidak



lagi



kisah jika terpaksa tidur dengan orang tersebut.



Akhirnya di tingkat 20, seorang lelaki Arab berjaya menyambut wanita



itu.



Belum sempat lelaki Arab itu bersuara, wanita itu terlebih dahulu



berkata-kata..



Wanita : Terima kasih, anda telah menolong saya.. Sebagai membalas



jasa,



saya akan tidur dengan anda..



Lelaki Arab : Astaghfirullah..



(lalu melepaskan semula wanita itu kerana terkejut..)













Di sebuah ladang ternakan ayam... kelihatan seekor ayam jantan yg tua duduk termenung... .masih terngiang-ngiang ditelinganya perbualan tuannya utk membeli ayam jantan yg masih muda... apa tidaknya



..di kawasan yg mempunyai 25 ekor ayam betina itu...hanya dirinya



sja yg jantan dan diharapkan untuk memastikan ayam betina yg lain mampu bertelur...sedangkan dirinya sudah semakin tua... .mana la



larat kan...





satu hari seekor ayam jantan yg muda mula berada disitu... pastinya dibeli oleh tuannya... si ayam muda begitu angkuh membawa ayam2 betina di hadapan si ayam tua...ayam tua hanya mampu menahan marah...



tersenyum sinis...dia tahu itu bukannya satu-satu ayam jantan muda yg pernah hadir dikawasan itu...namun kerana kepintarannyalah dia berjaya mengusir semua ayam2 jantan yg lain...





apa kata kalau kau beri aku 10 ekor ayam betina...kau ambillah lagi 15 ekor... kata ayam tua...





mana boleh... kau tu dah tua... bagila can kat aku yg muda ni... kata ayam muda dengan angkuh...





lantas ayam tua mencadangkan agar satu perlumbaan diadakan dan pemenangnya berhak mendapat semua ayam betina yg ada... si ayam



muda bersetuju...





pertandingan yg ditetapkan adalah lumba lari 400m...tetapi ayam tua meminta supaya dia dibenarkan berlari dahulu kerana dirinya sudah tua...ayam muda bersetuju...ayam tua mula berlari...nun dihujung sana ayam muda mula mengejar... semakin hampir... .





dan tiba2...DUM...tuannya menembak si ayam muda... dengan kesal mulutnya membebel.... AKU X TAU KENAPA SEMUA AYAM JANTAN MUDA YG AKU BELI NI GAY... TAUNYA KEJAR AYAM JANTAN JUGAK... .DAH LA TU...NGAN AYAM



TUA PUN DIA LAYAN JUGAK!!!





... ayam tua tersenyum kemenangan... ."









Lawak 1





Majikan : kamu di pecat!



Pekerja : tapi saya tidak melakukan apa-apa!!



Majikan : itu lah sebabnya mengapa kamu di pecat..





Lawak 2





Tuan rumah : adakah kamu telah mencuci ikan ini sebelum kamu mengorengnya.



Pembantu rumah : saya fikir itu tidak perlu apa gunanya mencuci ikan yang



memang berada dalam air seumur hidupnya.





Lawak 3





Seorang penumpang kapal terbang bertanya kepada seorang wanita tua



disebelahnya.





Penumpang : makcik tahu tak nama lapangan terbang yang kita lepasi tadi?



Makcik : tidak.makcik tak tau.kenapa?



Penumpang : sebab anak makcik turun di situ tadi dan tidak naik semula.





Lawak 4





Guru : louie, jika saya beri awak dua ekor arnab hari ini , dan dua ekor



lagi pagi esok berapa ekor arnab yang kamu ada di rumah?



Louie : tujuh



Guru : apa maksud kamu "tujuh"?



Louie : yalah, saya sudah ada tiga ekor arnab di rumah.





Lawak 5





Seorang penerbit filem mahu menerbitkan sebuah filem yang paling canggih



dalam dunia, dan dalam filem itu ada adegan pertempuran yang paling hebat



pernah diadakan.





Penerbit : saya akan menggunakan dua pasukan tentera setiap satu mempunyai



25 ribu tentera.



Pengarah : kalau 2 pasukan mejadi 50 ribu, bagaimana kita mahu membayar



mereka?



Penerbit : ini lah yang saya telah rancangkan, kita gunakan peluru hidup!





Lawak 6





Anak ular : ibu kita nie beracun tak?



Ibu ular : tidak.mengapa tanya?



Anak ular : saya baru saja tergigit lidah saya!


>Rasulullah berpesan kepada Aisyah ra : "Ya Aisyah jangan engkau tidur sebelum melakukan empat perkara, iaitu :


>



>1. Sebelum khatam Al Qur'an,



>



>2. Sebelum membuat para nabi memberimu syafaat di hari akhir,



>



>3. Sebelum para muslim meredhai kamu,



>



>4. Sebelum kaulaksanakan haji dan umrah....



>



>"Bertanya Aisyah :



>



>"Ya Rasulullah.... Bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara seketika?"



>



>



>



>Rasul tersenyum dan bersabda : "Jika engkau tidur bacalah : Al Ikhlas tiga kali seakan-akan kau mengkhatamkan Al Qur'an.



>



>Membacalah selawat untukKu dan para nabi sebelum aku, maka kami semua akan memberi syafaat di hari kiamat.



>



>Beristighfarlah untuk para muslimin maka mereka akan meredhai kamu.



>



>Dan, perbanyaklah bertasbih, bertahmid, bertahlil, bertakbir maka seakan-akan kamu telah melaksanakan ibadah haji dan umrah"