Pages

Tuesday, September 28, 2010

Si Abu Nawas


>



>(kisah ni kisah lama saja nak refresh otak korang



>balik je..)



>



>Al-Kisah tersebut lah (dalam Hikayat 1001 malam) Abu



>Nawas yang



>bijaksana dalam pemerintahan seorang Sultan di kota



>Baghdad .Sultan memang



>teringin sangat nak uji kebijaksanaan si Abu Nawas



>maka dia pun



>berpakatlah dengan Memanda Menterinya mencari idea nak



>kenakan si Abu Nawas



>tu..baginda memerintahkan sebuah kolam besar dibina



>yang memuatkan seramai 7



>orang didalamnya.Baginda memerintahkan 6 orang



>pengawalnya menyertai



>permainan yang dirancangkan.Abu Nawas diperintahkan ke



>Istana .kata



>baginda" Hai.. Abu Nawas beta ingin kamu masuk kedalam



>kolam tu bersama 6



>orang..dan menyelam kedasarnya Apabila timbul kamu



>mesti tunjukkan kepada



>beta sibiji telor ayam nanti yang kamu dapat



>didasarnya..Ingat kamu



>mempunyai 2 (dua) kali selaman saja. tidak lebih dari



>itu, kalau kamu



>tidak dapat kamu akan beta pancung"..katanya



>lagi.".Baiklah



>tuanku.."berkatalah si Abu Nawas..Dalam hatinya



>berkata apa pulak tipu muslihat raja



>ku ini..Maka acara dimulakan, mulalah mereka menyelam



>..apabila timbul



>semua 6 orang pengawal istana tadi menunjukkan mereka



>dapat sebijik



>telor ayam.Abu Nawas timbul dengan tangan kosong..Abu



>Nawas berasa hairan



>macamana 6 orang tadi begitu mudah mendapat



>telor..Raja berkata.."ha..



>Abu, macamana sekarang kamu ada satu peluang saja lagi



>



> "Baiklah tuanku,beta akan cuba sekali lagi.." dalam



>hati nya



>bersuara...mati le aku kali ni kalau pendek akal



>ku...tapi si Abu Nawas ni



>sentiasa berakal bijak..Lalu dia menyelam dan akalnya



>bermain main untuk



>menjawab kesimpulan yang Sultan berikan..Lalu ia



>timbul maka dia pon



>berkokok le seperti ayam jantan lagaknya sekuat



>hati...Sultan pun terkejut



>dan berkata..""Ha,, wahai si Abu Nawas kenapa pulak



>kamu ni buang



>tebiat berkokok sekuat hati ni..macamana dengan telor



>ayam ,dapat ke



>tidak""..



>



>Berkata le si Abu Nawas yang bijaklaksana.."Ampun



>tuanku,,tahukah patek



>berbuat apa tu tadi.."Berkata baginda.."Tahu ,,kamu



>berkokok laksana



>seperti ayam jantan lakunya.."



>



>"Ha..kalau tuanku tahu patek le laksana (ibaratkan) si



>ayam jantan dan



>ayam jantan tidak akan mengeluarkan telor..oleh itu



>maka tiada lah



>patek dapat mengemukakan pada tuanku walau sebijik



>telor apajua pon""kata



>beliau lagi..""OOOOoo begitu rupanya ""kata baginda



>..dalam hatinya



>bersuara..Memang sah bijak betul si abu Nawas



>ni..."Baiklah"..( kata



>baginda lagi) kalau begitu apahal lak jadinya dengan



>mereka yang mendapat



>telor telor tadi tu..".."Ha.".kata si Abu Nawas



>lagi.."Kalau tuanku nak



>tahu mereka semua tu adalah laksana si ayam



>betina.sebab itulah mereka



>dapat seorang sebijik telor apabila timbul..."



>



>'Benar...benar kata mu wahai Abu Nawas, mulai hari ini



>beta lantik



>dikau menjadi penasihat istana...""Abu Nawas pun



>sangat gembira dan



>bersyukur dengan kebijaksanaan yang tuhan



>berikan.......



>



>Sekian..



>



>(Kesimpulannya..Tidak seorang pun dari kita dilahirkan



>tidak berakal



>dan berilmu..olih itu gunakan ia dengan sebaiknya...)



>



>best tak cite ain nih


0 comments:

Post a Comment